Kia Bruks Thyrén

Kia Bruks Thyrén

Morgonrutin i 6 steg, mitt ankare i vardagen!

HälsaPosted by Kia Mon, November 27, 2017 12:07:49

Med många järn i elden, har det blivit allt viktigare för mig att få en bra start på morgonen. Eller som Kristin Kaspersen skriver ”skön start ger energi för dagen”. Det gör sån skillnad om dagen börjar i lugn o ro jämfört med kaos som det gärna kan bli med två barn.

Har en tid letat inspiration för att sätta bra morgonrutiner och följt kända personer som anammat det här och mår bra av det. För att nämna några; Tony Robbins, Oprah, Richard Branson och vår egen Kristin Kaspersen tex som nyligen kommit ut med boken ”Good Morning, Frukost – Träning – Tanke”.

Har nu satt ihop min egen rutin som jag testat regelbundet ca 1 månad och kan bara säga.. det är så väääärt att gå upp lite tidigare. Trodde ALDRIG att jag skulle säga det då jag gärna ligger o drar mig, men prova och se vad det betyder för dig!

I boken "The Miracle Morning" tog jag grunden från vad de kallar "life S.A.V.E.R.S" (Silence, Affirmation, Visualization, Excercise, Reading och Scribing) för att man ska komma ihåg momenten.

Så här gör jag:

Kl 05.50 ringer klockan: Ligger kvar i sängen, sträcker på mig, känner värmen från nära och kära, tänker över hur tacksam jag är för allt jag har och över min familj.

Kl 06.00 tar på mig sköna mjukisar, går ner till köket, tänder ett ljus och drar igång kaffebryggaren. Kanske även tänder en brasa i spisen.

Sen följer ett program där jag lägger ca 3 minuter på varje moment. Har en timer på telefonen för lite koll.

1 – Tystnad 3 min - sätter mig på golvet i en skön ställning, blundar och fokuserar på andningen. Alla tankar som dyker upp tänker jag mig som moln som får segla förbi.

2 – Affirmation 3 min – upprepar högt för mig själv (lagom högt eftersom de andra sover =)..) de mål jag just nu jobbar för. Positiva ord som hjälper mig i mitt dagliga arbete framåt. De här har jag sedan tidigare skrivit ner i min anteckningsbok.

3 – Visualisering 3 min – Jag ser bilder för mitt inre, det liv jag vill ha. Känner känslan av att vara i bilden. Kanske låter flummigt men bilder och möjligheten att fantisera hur ditt liv ska se ut är mycket kraftfullt!

4 – Läsa 3 min – läser i någon bok eller tidning om mindset, personlig utveckling eller det som jag vet inspirerar mig.

5 – Skriva 3 min – skriver några rader kring det jag just läst. Tankar och idéer som dyker upp.

6 – Rörelse 3 min – gör några solhälsningar (mjuk yoga), känner in kroppen samtidigt som jag tänker över vad för uppgifter jag har framför mig idag.

Allt som allt tar det 20-30 min. Då har jag har fått starta på mitt sätt och fått igång kropp och knopp. Ca 06.30 går jag upp och väcker barnen och dagen kan börja.

Vad har det då betytt för mig hittills?

Ett annat fokus. Jag blir klar i tanken och känner att jag gett mig själv en bra start, egentid som är dyrbar. Hinner känna in hur jag mår, vad jag tänker. Kommer snabbare igång att göra det jag sen ska ta mig för när barnen är lämnade på skolan. Gillar ett kapitel i Kristins bok som heter "När allting skiter sig" det gör ju det ibland. Men med fler av "mina" morgnar som jag kan kontrollera, mår jag bäst.





Ps. Kristin är lika trevlig i verkligheten som man kan tro! Hade nöjet att pratas vid på Hälsomässan. Ds

  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post26

Hur fyller du på?

HälsaPosted by Kia Wed, November 08, 2017 11:41:29

I mitt jobb diskuterar jag ofta hälsa. I helgen träffade jag en grupp kvinnor, alla mitt i karriären och mammor till barn 2-3 barn i åldrarna 4 -13 år. Vi diskuterade vikten av att ta hand om sig själv för att orka ro runt hela schemat och samtidigt må bra. Oprah formulerade det här bra en gång, ”Om du ser dig själv som en kopp, hur fyller du på? Du ska fylla på så mycket att det du delar av dig själv till andra är det som svämmar över.”



Delar man in veckans alla måsten i en kost-cirkel, är det ofta många tårtbitar som ska få plats (jobb, städning, matlagning, hämta/lämna barn, fritidsaktiviteter etc). Då är det inte helt ovanligt att den egna träningen får stryka på foten och att hela biten med hälsa och träning bara känns pretentiöst och irriterande typ ”give me a break jag orkar inte DET MED”!

Men hur gör man då? Att få till när på dygnet du ska lägga tid på dig är olika. En del går upp tidigare, varvar morgnar med sin partner om vem som tar hand om barnen. En del varvar kvällar istället, använder lunch-timmen, tränar hemma framför TVn eller när barnen lagt sig. Finns otaliga tips på ämnet om du googlar. Det är en utmaning att vänja in sig vid nya rutiner, men när du bestämmer dig för att det är viktigt, att DU är viktig. Då har du skillnaden som gör skillnaden.

De flesta vet att man får mer energi och bättre sömn av att vara fysiskt aktiv och träna regelbundet. Men inte bara det, träning stärker även frontalloben (Fredrik Grythberg, medicine magister i folkhälsa på Karolinska institutet). Hjärnans mest avancerade del där koncentration, beslutsfattande och impulshämning finns. Wow! En bra fungerande frontallob (som alltså påverkas positivt av träning) reagerar mer avslappnat på intryck och gör att vi blir mer resistenta mot stress. Chefen hälsar kort och snäsigt på dig på morgonen. Istället för att du tänker ”Å nej, vad har jag gjort för fel, chefen gillar mig inte” kanske det blir ”Chefen var lite kort, Har säkert sovit dåligt. Har inget med mig att göra”.


Och kom ihåg att alla små pauser och möjlighet till rörelse är bättre än inget. Börja med det du kan och utöka vartefter om det känns för stort. Hitta det som du gillar och som passar dig.

Vill du läsa mer om hälsa o kost? Hur löpträning kan förlänga livet och probiotika - så jobbar de för dig.





  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post25

Löpträning kan förlänga livet med tre år

HälsaPosted by Kia Tue, June 20, 2017 11:31:50

Tycker du om att springa? Härligt! En studie som gjorts vid Iowa State University har visat att en person som springer regelbundet faktiskt lever längre än de som inte gör det enligt New York Times.


Men promenad är väl lika bra som löpning?

Om man ser till den goda effekten av att du minskar risken för högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar så räcker det med en lugn promenad. Men vill du gå ner i vikt och få bättre flås är jogga bättre.


Vid viktminskning är det bättre att springa

När du löptränar regelbundet lär du kroppen att öka förbränningen. Du förbränner som mest under själva träningen, men forskning visar att efterförbränningen kan hålla i sig upp till 48 timmar! Det är för att kroppen efter träningspasset behöver extra energi för att återställa kroppen och bygga muskler.


Kortare pass ofta bättre än få långa

Och du behöver inte ut och pina dig tex 50 min för att ha effekt. I en undersökning jämförde man motionärer som sprang två 25-minuterspass med motionärer som sprang 50 minuter i ett sträck. Den ökade förbränningen efter de två kortare passen blev totalt dubbelt så stor som efter ett enda långt pass.


Hjälp.. jag kommer aldrig till skott!

Har du svårt att komma igång med träningen?
Många har fått hjälp genom FIT konceptet. Det är ingen quick fix att komma i form, men med rätt hjälp blir träningen en naturlig del i din vardag som du sedan inte vill vara utan. Vill du ha mer info? Klicka här!


Mina löparpass brukar vara ca 30 min (jag varvar oftast med att gå också, det får man faktiskt..!). Det är SÅ värt att komma ut, rensa hjärnan och känna att kroppen funkar! Bara gör´t!






  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post21

Kollagen bromsar hudens åldrande

HälsaPosted by Kia Mon, May 08, 2017 11:43:18

Kollagentillskott för huden blir allt populärare – de äts i hopp om att bromsa hudens åldrande och förbättra dess utseende.
Men går det verkligen?

Kollagen är ett naturligt protein som utgör den största delen av kroppens strukturella uppbyggnad. Proteinet utgör en tredjedel av allt protein i kroppen och förekommer framför allt i stödjevävnad som hud, ben och senor. Kollagen utgör också struktur i leder, ligament, brosk, bindväv, muskelvävnad, hår och naglar. Huden är som bekant kroppens största organ och hela 70 procent av huden består av kollagen! Äter man ett kollagentillskott, tillgodoser man hela kroppen.

Vad händer när huden åldras?
Föreställ dig din hud som ett saftigt plommon – återfuktad, fast och slät. När vi åldras förlorar vår hud fukt snabbare. Luftföroreningar och solen gör också att vår hud förlorar elasticitet, spänst och lyster. Torr åldrande hud är mer benägen att få rynkor och linjer, precis som ett plommon som förlorat en del av sin fukt.

Även om vi inte kan vrida tillbaka tiden, så kan vi faktiskt återställa hudens fuktbalans. Det är aldrig för sent att vårda huden och minska upplevelsen av fina linjer och rynkor- få huden att verka mer som ett nyplockat plommon.

Få fastare hud med kollagen
Modern och exklusiv hudvård idag använder peptider och kollagen. Kollagen är ett av proteinerna som bygger upp vår hud. Kollagenproduktionen minskar ju äldre vi blir vilket gör att huden åldras. Det här börjar vid 25 års ålder och mängden kollagen minskar därefter med cirka en procent varje år.

Hydroliserat marint kollagen (uppdelat i finare delar så att kroppen lättare tar upp) är den främsta ingrediensen i collagen complex i nya Infinite serien (klicka på länken). För att kollagenet ska fungera bäst har tillskottet även vitamin C som bidrar till kroppens egna kollagenbildning samt biotin som bidrar till bättre hud, hår och naglar.

”Trots kollagen fortsätter huden åldras – men det går inte lika fort”
– Många tror att de produkter som finns på marknaden i dag ska stoppa åldrandet och det är fel. Man får inte glömma att trots att vi tillför huden kollagen fortsätter huden och kroppen att åldras, men det går inte lika fort, menar hudterapeuten Marie Oddsson i en artikel om varför man ska äta kollagen på kurera.se.













  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post19

Största svagheten kan vara din bästa styrka

HälsaPosted by Kia Fri, February 10, 2017 13:50:07

Vid 20 år höll mitt liv på att ta slut. Fick en propp i lungan och hamnade på sjukhus bland människor i livets slutskede. Ett bryskt uppvaknande. Att omständigheter kan förändras snabbt. Jag var ung och stark och samtidigt så svag. Skulle jag inte kunna lita på min kropp nu? Jag som hade så mycket jag ville göra!

Den där proppen har jag faktiskt mycket att tacka. Det har format mig som person, gett mig en tacksamhet tidigt för det lilla. Gjort mig mer handlingskraftig, förändrar min situation om något får mig att må dåligt. Prioriterar att ta hand om min kropp och bra kost, så att jag kan njuta av vad god hälsa kan ge, så länge som möjligt.

Min största svaghet hittills, att inse att livet kan ta slut tvärt är idag min bästa styrka. Styrka att våga leva det liv jag vill. Att ständigt utmana mina gränser och växa. Ibland slår det mig som ett knytnävsslag mitt i solarplexus hur jäkla tacksam jag är att VARA HÄR.

Få krama mina barn, få höra deras skratt och kiv. Få pussa på min kärlek och gosa med vår hund. Vara med i ett sammanhang av människor, vänner, familj som tänker på mig ibland och kanske t.o.m skulle sakna mig om jag inte var här. Tacksamhets stunderna har ökat senaste åren. De kan komma helt oförberett, men oftast när jag är i flow. Som häromdagen, lutandes på en galg-lift, bakom barnen på väg uppför en skidbacke i Hälsingland.

Om någon såg mig, en tok-leendes rödkindad kvinna i sina bästa år, vet ni varför. Livet är här och nu folk´s, så samla så mycket mod du bara kan och lev.




  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post15

Probiotika - så jobbar de för dig!

HälsaPosted by Kia Fri, November 25, 2016 13:50:11

Varför är probiotika bra?
Vi vet att probiotika (eller snälla ”Balusker” som min Albin 6 år skulle säga) är nyckeln att hålla dina tarmar och matsmältning på topp. Men vad gör de egentligen för nytta? Jo, massor!

- Massage och balsam - probiotiska bakterier tar väl hand om vår tarm. De smörjer och vårdar tarmluddet. Välskött tarmludd gör att vi bättre tar upp näring, mineraler och vitaminer. Ju stabilare det är, desto mindre skräp släpps igenom och näring tas upp.

- Säkerhetstjänst - Goda bakterier försvarar vår tarm. De har sina favoritplatser i vår tarm, håller dem likt en irriterande person som alltid tar sin favvoplats på bussen. Kommer det fram en ond bakterie lägger de handväskan och ser till att det blir obehagligt trångt.. hehehe. Ett annat sätt är att de goda snor maten för de onda så att de tappar sugen på att finnas där.

- Goda rådgivare och tränare - De är experter på hur bra och dåliga bakterier ska se ut och ger viktig insider-info till immunförsvaret så att det sätter in rätt strategi för stunden. En frisk tarm har många probiotiska bakterier.

Räcker det med maten eller ska man äta tillskott?
Kan man få i sig tillräckligt med probiotika genom att äta mat med naturlig probiotika (som yoghurt, kefir, kimchi, tempeh och surkål för att nämna några) eller ska man äta dem som kosttillskott?

Tja, det är komplicerat. Om du har specifika problem som IBS, ulcurös colit, eller just ätit en antibiotika-kur (som slår ut ALLA bakterier, dåliga som goda) kan det vara väldigt bra att äta ett tillskott. Det forskas mycket på det här och experter tycker olika eftersom det är olika hur mycket våra kroppar har förmåga att ta upp. Nedan följer lite tips till dig som vill hitta bra tillskott med probiotika i. Själv tar jag ett som kur vissa perioder innehållande 30 miljarder bakterier i 6 olika stammar (tjohooo!! 1 tbl/dag i 30 dagar).


4 tips för bra tillskott:
1) Det finns olika sorter – Olika bakteriestammar har olika hälsoeffekter, precis som att olika sorters antibiotika väljs för olika typer av infektioner. Därför är det bra att ta en probiotika som INNEHÅLLER FLERA OLIKA STAMMAR.

2) Välj en produkt som innehåller har MINST 10 MILJARDER levande bakterier. Typ ju fler desto bättre.

3) Kolla BÄST FÖRE. Bakterier är levande (sorry för bilden du fick nu.. men så är det!). Ju längre de sitter på hyllan, desto sämre jobbar de för dig i tarmen.

4) Ät som en kur, REGELBUNDET i 4 veckor så de hinner bygga en ny armé.



Källor: Boken "Charmen med tarmen, Allt om ett av kroppens mest underskattade organ" av Giulia Enders samt www.fitnessmagazine.com om probiotikans fördelar.













  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post8