Kia Bruks Thyrén

Kia Bruks Thyrén

Löpträning kan förlänga livet med tre år

HälsaPosted by Kia Tue, June 20, 2017 11:31:50

Tycker du om att springa? Härligt! En studie som gjorts vid Iowa State University har visat att en person som springer regelbundet faktiskt lever längre än de som inte gör det enligt New York Times.


Men promenad är väl lika bra som löpning?

Om man ser till den goda effekten av att du minskar risken för högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar så räcker det med en lugn promenad. Men vill du gå ner i vikt och få bättre flås är jogga bättre.


Vid viktminskning är det bättre att springa

När du löptränar regelbundet lär du kroppen att öka förbränningen. Du förbränner som mest under själva träningen, men forskning visar att efterförbränningen kan hålla i sig upp till 48 timmar! Det är för att kroppen efter träningspasset behöver extra energi för att återställa kroppen och bygga muskler.


Kortare pass ofta bättre än få långa

Och du behöver inte ut och pina dig tex 50 min för att ha effekt. I en undersökning jämförde man motionärer som sprang två 25-minuterspass med motionärer som sprang 50 minuter i ett sträck. Den ökade förbränningen efter de två kortare passen blev totalt dubbelt så stor som efter ett enda långt pass.


Hjälp.. jag kommer aldrig till skott!

Har du svårt att komma igång med träningen?
Många har fått hjälp genom FIT konceptet. Det är ingen quick fix att komma i form, men med rätt hjälp blir träningen en naturlig del i din vardag som du sedan inte vill vara utan. Vill du ha mer info? Klicka här!


Mina löparpass brukar vara ca 30 min (jag varvar oftast med att gå också, det får man faktiskt..!). Det är SÅ värt att komma ut, rensa hjärnan och känna att kroppen funkar! Bara gör´t!






  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post21

Kollagen bromsar hudens åldrande

HälsaPosted by Kia Mon, May 08, 2017 11:43:18

Kollagentillskott för huden blir allt populärare – de äts i hopp om att bromsa hudens åldrande och förbättra dess utseende.
Men går det verkligen?

Kollagen är ett naturligt protein som utgör den största delen av kroppens strukturella uppbyggnad. Proteinet utgör en tredjedel av allt protein i kroppen och förekommer framför allt i stödjevävnad som hud, ben och senor. Kollagen utgör också struktur i leder, ligament, brosk, bindväv, muskelvävnad, hår och naglar. Huden är som bekant kroppens största organ och hela 70 procent av huden består av kollagen! Äter man ett kollagentillskott, tillgodoser man hela kroppen.

Vad händer när huden åldras?
Föreställ dig din hud som ett saftigt plommon – återfuktad, fast och slät. När vi åldras förlorar vår hud fukt snabbare. Luftföroreningar och solen gör också att vår hud förlorar elasticitet, spänst och lyster. Torr åldrande hud är mer benägen att få rynkor och linjer, precis som ett plommon som förlorat en del av sin fukt.

Även om vi inte kan vrida tillbaka tiden, så kan vi faktiskt återställa hudens fuktbalans. Det är aldrig för sent att vårda huden och minska upplevelsen av fina linjer och rynkor- få huden att verka mer som ett nyplockat plommon.

Få fastare hud med kollagen
Modern och exklusiv hudvård idag använder peptider och kollagen. Kollagen är ett av proteinerna som bygger upp vår hud. Kollagenproduktionen minskar ju äldre vi blir vilket gör att huden åldras. Det här börjar vid 25 års ålder och mängden kollagen minskar därefter med cirka en procent varje år.

Hydroliserat marint kollagen (uppdelat i finare delar så att kroppen lättare tar upp) är den främsta ingrediensen i collagen complex i nya Infinite serien (klicka på länken). För att kollagenet ska fungera bäst har tillskottet även vitamin C som bidrar till kroppens egna kollagenbildning samt biotin som bidrar till bättre hud, hår och naglar.

”Trots kollagen fortsätter huden åldras – men det går inte lika fort”
– Många tror att de produkter som finns på marknaden i dag ska stoppa åldrandet och det är fel. Man får inte glömma att trots att vi tillför huden kollagen fortsätter huden och kroppen att åldras, men det går inte lika fort, menar hudterapeuten Marie Oddsson i en artikel om varför man ska äta kollagen på kurera.se.













  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post19

Största svagheten kan vara din bästa styrka

HälsaPosted by Kia Fri, February 10, 2017 13:50:07

Vid 20 år höll mitt liv på att ta slut. Fick en propp i lungan och hamnade på sjukhus bland människor i livets slutskede. Ett bryskt uppvaknande. Att omständigheter kan förändras snabbt. Jag var ung och stark och samtidigt så svag. Skulle jag inte kunna lita på min kropp nu? Jag som hade så mycket jag ville göra!

Den där proppen har jag faktiskt mycket att tacka. Det har format mig som person, gett mig en tacksamhet tidigt för det lilla. Gjort mig mer handlingskraftig, förändrar min situation om något får mig att må dåligt. Prioriterar att ta hand om min kropp och bra kost, så att jag kan njuta av vad god hälsa kan ge, så länge som möjligt.

Min största svaghet hittills, att inse att livet kan ta slut tvärt är idag min bästa styrka. Styrka att våga leva det liv jag vill. Att ständigt utmana mina gränser och växa. Ibland slår det mig som ett knytnävsslag mitt i solarplexus hur jäkla tacksam jag är att VARA HÄR.

Få krama mina barn, få höra deras skratt och kiv. Få pussa på min kärlek och gosa med vår hund. Vara med i ett sammanhang av människor, vänner, familj som tänker på mig ibland och kanske t.o.m skulle sakna mig om jag inte var här. Tacksamhets stunderna har ökat senaste åren. De kan komma helt oförberett, men oftast när jag är i flow. Som häromdagen, lutandes på en galg-lift, bakom barnen på väg uppför en skidbacke i Hälsingland.

Om någon såg mig, en tok-leendes rödkindad kvinna i sina bästa år, vet ni varför. Livet är här och nu folk´s, så samla så mycket mod du bara kan och lev.




  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post15

Probiotika - så jobbar de för dig!

HälsaPosted by Kia Fri, November 25, 2016 13:50:11

Varför är probiotika bra?
Vi vet att probiotika (eller snälla ”Balusker” som min Albin 6 år skulle säga) är nyckeln att hålla dina tarmar och matsmältning på topp. Men vad gör de egentligen för nytta? Jo, massor!

- Massage och balsam - probiotiska bakterier tar väl hand om vår tarm. De smörjer och vårdar tarmluddet. Välskött tarmludd gör att vi bättre tar upp näring, mineraler och vitaminer. Ju stabilare det är, desto mindre skräp släpps igenom och näring tas upp.

- Säkerhetstjänst - Goda bakterier försvarar vår tarm. De har sina favoritplatser i vår tarm, håller dem likt en irriterande person som alltid tar sin favvoplats på bussen. Kommer det fram en ond bakterie lägger de handväskan och ser till att det blir obehagligt trångt.. hehehe. Ett annat sätt är att de goda snor maten för de onda så att de tappar sugen på att finnas där.

- Goda rådgivare och tränare - De är experter på hur bra och dåliga bakterier ska se ut och ger viktig insider-info till immunförsvaret så att det sätter in rätt strategi för stunden. En frisk tarm har många probiotiska bakterier.

Räcker det med maten eller ska man äta tillskott?
Kan man få i sig tillräckligt med probiotika genom att äta mat med naturlig probiotika (som yoghurt, kefir, kimchi, tempeh och surkål för att nämna några) eller ska man äta dem som kosttillskott?

Tja, det är komplicerat. Om du har specifika problem som IBS, ulcurös colit, eller just ätit en antibiotika-kur (som slår ut ALLA bakterier, dåliga som goda) kan det vara väldigt bra att äta ett tillskott. Det forskas mycket på det här och experter tycker olika eftersom det är olika hur mycket våra kroppar har förmåga att ta upp. Nedan följer lite tips till dig som vill hitta bra tillskott med probiotika i. Själv tar jag ett som kur vissa perioder innehållande 30 miljarder bakterier i 6 olika stammar (tjohooo!! 1 tbl/dag i 30 dagar).


4 tips för bra tillskott:
1) Det finns olika sorter – Olika bakteriestammar har olika hälsoeffekter, precis som att olika sorters antibiotika väljs för olika typer av infektioner. Därför är det bra att ta en probiotika som INNEHÅLLER FLERA OLIKA STAMMAR.

2) Välj en produkt som innehåller har MINST 10 MILJARDER levande bakterier. Typ ju fler desto bättre.

3) Kolla BÄST FÖRE. Bakterier är levande (sorry för bilden du fick nu.. men så är det!). Ju längre de sitter på hyllan, desto sämre jobbar de för dig i tarmen.

4) Ät som en kur, REGELBUNDET i 4 veckor så de hinner bygga en ny armé.



Källor: Boken "Charmen med tarmen, Allt om ett av kroppens mest underskattade organ" av Giulia Enders samt www.fitnessmagazine.com om probiotikans fördelar.













  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post8