Kia Bruks Thyrén

Kia Bruks Thyrén

Du VET vad du vill men GÖR det inte. Testa NÖHRA!

MindsetPosted by Kia Thu, January 12, 2017 09:58:07

Har du lovat dig själv något vid nyår?
OK, nu har det bara gått drygt en vecka sedan nyårslöftena, men du kanske ändå behöver lite hjälp på traven? Du har satt dig och skrivit ner dina mål, du vet vad du vill, du vet precis VAD du ska göra. Ändå GÖR du det inte. Har det någonsin hänt dig?

NÖHRA förtydligar ditt HUR
Blir coachad i en metod just nu som kallas NÖHRA. En NLP metod som Kjell Enhager förespråkar mycket på sina föreläsningar. Då fokuserar man mycket på HUR man ska göra och blir bättre på att se verktyg som finns runt dig för att faktiskt komma igång. Nöhra handlar om att definiera nuvarande situation, göra de förändringar som behövs och skapa en riktning som ger energi och leder dit du vill nå.

Låt mig ge ett exempel:

NULÄGE – Beskriv ditt nuvarande läge. Hur ser det ut för dig just nu?
Exempel: Känner mig svag och otränad, ingen ork.

ÖNSKAT LÄGE – Hur ser ditt önskade läge ut? Vad vill du uppnå? När vill du uppnå det?Exempel: Vill vara stark, vältränad och pigg.

HINDER – Vad hindrar dig från att nå ditt önskade läge? Vilka svårigheter finns? Vet man sina hinder är det enklare att hitta de resurser som krävs.
Exempel: Tidsbrist, vet inte hur jag ska träna, har ingen motivation.

RESURSER – Vilka resurser finns runtomkring dig? Vilka har du själv? Vilka har andra som kan hjälpa dig?
Exempel: Rensa tidstjuvar som tv.. facebook, det finns träningsprogram att göra hemma, be kompisar/sparringpartner att slå följe med för att göra det roligare.

AKTIVITET – Hur kan du gå vidare för att nå det önskade läget? Vad ska du börja med/sluta med? Skriv handlingsplan.
Exempel: Skaffa paket med träning o kost online, gå med i grupp som peppar, planera vilka tider du ska träna, fyll din kyl o dina skåp med rätt mat, gör bra matlådor osv.

Sätt alltid en tidsram för när ditt mål ska vara uppnått. Börja sedan stegvis att ta tag i de olika bitarna. Tidsplanen kan alltid justeras längre fram men man måste börja någonstans.

Och är det rädslor som är stora hinder för dig att ta dig vidare tar du små steg i taget, men GÖR DET ÄNDÅ. För rädslor är ju oftast FEAR False Evidence Appearing Real…dvs dina hjärn-spöken =). Mer om hur man jobbar med dessa, kan jag skriva om nästa gång.









  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post12