Kia Bruks Thyrén

Kia Bruks Thyrén

Hur fyller du på?

HälsaPosted by Kia Wed, November 08, 2017 11:41:29

I mitt jobb diskuterar jag ofta hälsa. I helgen träffade jag en grupp kvinnor, alla mitt i karriären och mammor till barn 2-3 barn i åldrarna 4 -13 år. Vi diskuterade vikten av att ta hand om sig själv för att orka ro runt hela schemat och samtidigt må bra. Oprah formulerade det här bra en gång, ”Om du ser dig själv som en kopp, hur fyller du på? Du ska fylla på så mycket att det du delar av dig själv till andra är det som svämmar över.”



Delar man in veckans alla måsten i en kost-cirkel, är det ofta många tårtbitar som ska få plats (jobb, städning, matlagning, hämta/lämna barn, fritidsaktiviteter etc). Då är det inte helt ovanligt att den egna träningen får stryka på foten och att hela biten med hälsa och träning bara känns pretentiöst och irriterande typ ”give me a break jag orkar inte DET MED”!

Men hur gör man då? Att få till när på dygnet du ska lägga tid på dig är olika. En del går upp tidigare, varvar morgnar med sin partner om vem som tar hand om barnen. En del varvar kvällar istället, använder lunch-timmen, tränar hemma framför TVn eller när barnen lagt sig. Finns otaliga tips på ämnet om du googlar. Det är en utmaning att vänja in sig vid nya rutiner, men när du bestämmer dig för att det är viktigt, att DU är viktig. Då har du skillnaden som gör skillnaden.

De flesta vet att man får mer energi och bättre sömn av att vara fysiskt aktiv och träna regelbundet. Men inte bara det, träning stärker även frontalloben (Fredrik Grythberg, medicine magister i folkhälsa på Karolinska institutet). Hjärnans mest avancerade del där koncentration, beslutsfattande och impulshämning finns. Wow! En bra fungerande frontallob (som alltså påverkas positivt av träning) reagerar mer avslappnat på intryck och gör att vi blir mer resistenta mot stress. Chefen hälsar kort och snäsigt på dig på morgonen. Istället för att du tänker ”Å nej, vad har jag gjort för fel, chefen gillar mig inte” kanske det blir ”Chefen var lite kort, Har säkert sovit dåligt. Har inget med mig att göra”.


Och kom ihåg att alla små pauser och möjlighet till rörelse är bättre än inget. Börja med det du kan och utöka vartefter om det känns för stort. Hitta det som du gillar och som passar dig.

Vill du läsa mer om hälsa o kost? Hur löpträning kan förlänga livet och probiotika - så jobbar de för dig.





  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post25