Kia Bruks Thyrén

Kia Bruks Thyrén

Morgonrutin i 6 steg, mitt ankare i vardagen!

HälsaPosted by Kia Mon, November 27, 2017 12:07:49

Med många järn i elden, har det blivit allt viktigare för mig att få en bra start på morgonen. Eller som Kristin Kaspersen skriver ”skön start ger energi för dagen”. Det gör sån skillnad om dagen börjar i lugn o ro jämfört med kaos som det gärna kan bli med två barn.

Har en tid letat inspiration för att sätta bra morgonrutiner och följt kända personer som anammat det här och mår bra av det. För att nämna några; Tony Robbins, Oprah, Richard Branson och vår egen Kristin Kaspersen tex som nyligen kommit ut med boken ”Good Morning, Frukost – Träning – Tanke”.

Har nu satt ihop min egen rutin som jag testat regelbundet ca 1 månad och kan bara säga.. det är så väääärt att gå upp lite tidigare. Trodde ALDRIG att jag skulle säga det då jag gärna ligger o drar mig, men prova och se vad det betyder för dig!

I boken "The Miracle Morning" tog jag grunden från vad de kallar "life S.A.V.E.R.S" (Silence, Affirmation, Visualization, Excercise, Reading och Scribing) för att man ska komma ihåg momenten.

Så här gör jag:

Kl 05.50 ringer klockan: Ligger kvar i sängen, sträcker på mig, känner värmen från nära och kära, tänker över hur tacksam jag är för allt jag har och över min familj.

Kl 06.00 tar på mig sköna mjukisar, går ner till köket, tänder ett ljus och drar igång kaffebryggaren. Kanske även tänder en brasa i spisen.

Sen följer ett program där jag lägger ca 3 minuter på varje moment. Har en timer på telefonen för lite koll.

1 – Tystnad 3 min - sätter mig på golvet i en skön ställning, blundar och fokuserar på andningen. Alla tankar som dyker upp tänker jag mig som moln som får segla förbi.

2 – Affirmation 3 min – upprepar högt för mig själv (lagom högt eftersom de andra sover =)..) de mål jag just nu jobbar för. Positiva ord som hjälper mig i mitt dagliga arbete framåt. De här har jag sedan tidigare skrivit ner i min anteckningsbok.

3 – Visualisering 3 min – Jag ser bilder för mitt inre, det liv jag vill ha. Känner känslan av att vara i bilden. Kanske låter flummigt men bilder och möjligheten att fantisera hur ditt liv ska se ut är mycket kraftfullt!

4 – Läsa 3 min – läser i någon bok eller tidning om mindset, personlig utveckling eller det som jag vet inspirerar mig.

5 – Skriva 3 min – skriver några rader kring det jag just läst. Tankar och idéer som dyker upp.

6 – Rörelse 3 min – gör några solhälsningar (mjuk yoga), känner in kroppen samtidigt som jag tänker över vad för uppgifter jag har framför mig idag.

Allt som allt tar det 20-30 min. Då har jag har fått starta på mitt sätt och fått igång kropp och knopp. Ca 06.30 går jag upp och väcker barnen och dagen kan börja.

Vad har det då betytt för mig hittills?

Ett annat fokus. Jag blir klar i tanken och känner att jag gett mig själv en bra start, egentid som är dyrbar. Hinner känna in hur jag mår, vad jag tänker. Kommer snabbare igång att göra det jag sen ska ta mig för när barnen är lämnade på skolan. Gillar ett kapitel i Kristins bok som heter "När allting skiter sig" det gör ju det ibland. Men med fler av "mina" morgnar som jag kan kontrollera, mår jag bäst.





Ps. Kristin är lika trevlig i verkligheten som man kan tro! Hade nöjet att pratas vid på Hälsomässan. Ds

  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post26