Kia Bruks Thyrén

Kia Bruks Thyrén

Probiotika - så jobbar de för dig!

HälsaPosted by Kia Fri, November 25, 2016 13:50:11

Varför är probiotika bra?
Vi vet att probiotika (eller snälla ”Balusker” som min Albin 6 år skulle säga) är nyckeln att hålla dina tarmar och matsmältning på topp. Men vad gör de egentligen för nytta? Jo, massor!

- Massage och balsam - probiotiska bakterier tar väl hand om vår tarm. De smörjer och vårdar tarmluddet. Välskött tarmludd gör att vi bättre tar upp näring, mineraler och vitaminer. Ju stabilare det är, desto mindre skräp släpps igenom och näring tas upp.

- Säkerhetstjänst - Goda bakterier försvarar vår tarm. De har sina favoritplatser i vår tarm, håller dem likt en irriterande person som alltid tar sin favvoplats på bussen. Kommer det fram en ond bakterie lägger de handväskan och ser till att det blir obehagligt trångt.. hehehe. Ett annat sätt är att de goda snor maten för de onda så att de tappar sugen på att finnas där.

- Goda rådgivare och tränare - De är experter på hur bra och dåliga bakterier ska se ut och ger viktig insider-info till immunförsvaret så att det sätter in rätt strategi för stunden. En frisk tarm har många probiotiska bakterier.

Räcker det med maten eller ska man äta tillskott?
Kan man få i sig tillräckligt med probiotika genom att äta mat med naturlig probiotika (som yoghurt, kefir, kimchi, tempeh och surkål för att nämna några) eller ska man äta dem som kosttillskott?

Tja, det är komplicerat. Om du har specifika problem som IBS, ulcurös colit, eller just ätit en antibiotika-kur (som slår ut ALLA bakterier, dåliga som goda) kan det vara väldigt bra att äta ett tillskott. Det forskas mycket på det här och experter tycker olika eftersom det är olika hur mycket våra kroppar har förmåga att ta upp. Nedan följer lite tips till dig som vill hitta bra tillskott med probiotika i. Själv tar jag ett som kur vissa perioder innehållande 30 miljarder bakterier i 6 olika stammar (tjohooo!! 1 tbl/dag i 30 dagar).


4 tips för bra tillskott:
1) Det finns olika sorter – Olika bakteriestammar har olika hälsoeffekter, precis som att olika sorters antibiotika väljs för olika typer av infektioner. Därför är det bra att ta en probiotika som INNEHÅLLER FLERA OLIKA STAMMAR.

2) Välj en produkt som innehåller har MINST 10 MILJARDER levande bakterier. Typ ju fler desto bättre.

3) Kolla BÄST FÖRE. Bakterier är levande (sorry för bilden du fick nu.. men så är det!). Ju längre de sitter på hyllan, desto sämre jobbar de för dig i tarmen.

4) Ät som en kur, REGELBUNDET i 4 veckor så de hinner bygga en ny armé.



Källor: Boken "Charmen med tarmen, Allt om ett av kroppens mest underskattade organ" av Giulia Enders samt www.fitnessmagazine.com om probiotikans fördelar.













  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post8