Kia Bruks Thyrén

Kia Bruks Thyrén

Morgonrutin i 6 steg, mitt ankare i vardagen!

HälsaPosted by Kia Mon, November 27, 2017 12:07:49

Med många järn i elden, har det blivit allt viktigare för mig att få en bra start på morgonen. Eller som Kristin Kaspersen skriver ”skön start ger energi för dagen”. Det gör sån skillnad om dagen börjar i lugn o ro jämfört med kaos som det gärna kan bli med två barn.

Har en tid letat inspiration för att sätta bra morgonrutiner och följt kända personer som anammat det här och mår bra av det. För att nämna några; Tony Robbins, Oprah, Richard Branson och vår egen Kristin Kaspersen tex som nyligen kommit ut med boken ”Good Morning, Frukost – Träning – Tanke”.

Har nu satt ihop min egen rutin som jag testat regelbundet ca 1 månad och kan bara säga.. det är så väääärt att gå upp lite tidigare. Trodde ALDRIG att jag skulle säga det då jag gärna ligger o drar mig, men prova och se vad det betyder för dig!

I boken "The Miracle Morning" tog jag grunden från vad de kallar "life S.A.V.E.R.S" (Silence, Affirmation, Visualization, Excercise, Reading och Scribing) för att man ska komma ihåg momenten.

Så här gör jag:

Kl 05.50 ringer klockan: Ligger kvar i sängen, sträcker på mig, känner värmen från nära och kära, tänker över hur tacksam jag är för allt jag har och över min familj.

Kl 06.00 tar på mig sköna mjukisar, går ner till köket, tänder ett ljus och drar igång kaffebryggaren. Kanske även tänder en brasa i spisen.

Sen följer ett program där jag lägger ca 3 minuter på varje moment. Har en timer på telefonen för lite koll.

1 – Tystnad 3 min - sätter mig på golvet i en skön ställning, blundar och fokuserar på andningen. Alla tankar som dyker upp tänker jag mig som moln som får segla förbi.

2 – Affirmation 3 min – upprepar högt för mig själv (lagom högt eftersom de andra sover =)..) de mål jag just nu jobbar för. Positiva ord som hjälper mig i mitt dagliga arbete framåt. De här har jag sedan tidigare skrivit ner i min anteckningsbok.

3 – Visualisering 3 min – Jag ser bilder för mitt inre, det liv jag vill ha. Känner känslan av att vara i bilden. Kanske låter flummigt men bilder och möjligheten att fantisera hur ditt liv ska se ut är mycket kraftfullt!

4 – Läsa 3 min – läser i någon bok eller tidning om mindset, personlig utveckling eller det som jag vet inspirerar mig.

5 – Skriva 3 min – skriver några rader kring det jag just läst. Tankar och idéer som dyker upp.

6 – Rörelse 3 min – gör några solhälsningar (mjuk yoga), känner in kroppen samtidigt som jag tänker över vad för uppgifter jag har framför mig idag.

Allt som allt tar det 20-30 min. Då har jag har fått starta på mitt sätt och fått igång kropp och knopp. Ca 06.30 går jag upp och väcker barnen och dagen kan börja.

Vad har det då betytt för mig hittills?

Ett annat fokus. Jag blir klar i tanken och känner att jag gett mig själv en bra start, egentid som är dyrbar. Hinner känna in hur jag mår, vad jag tänker. Kommer snabbare igång att göra det jag sen ska ta mig för när barnen är lämnade på skolan. Gillar ett kapitel i Kristins bok som heter "När allting skiter sig" det gör ju det ibland. Men med fler av "mina" morgnar som jag kan kontrollera, mår jag bäst.





Ps. Kristin är lika trevlig i verkligheten som man kan tro! Hade nöjet att pratas vid på Hälsomässan. Ds

  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post26

Hur fyller du på?

HälsaPosted by Kia Wed, November 08, 2017 11:41:29

I mitt jobb diskuterar jag ofta hälsa. I helgen träffade jag en grupp kvinnor, alla mitt i karriären och mammor till barn 2-3 barn i åldrarna 4 -13 år. Vi diskuterade vikten av att ta hand om sig själv för att orka ro runt hela schemat och samtidigt må bra. Oprah formulerade det här bra en gång, ”Om du ser dig själv som en kopp, hur fyller du på? Du ska fylla på så mycket att det du delar av dig själv till andra är det som svämmar över.”



Delar man in veckans alla måsten i en kost-cirkel, är det ofta många tårtbitar som ska få plats (jobb, städning, matlagning, hämta/lämna barn, fritidsaktiviteter etc). Då är det inte helt ovanligt att den egna träningen får stryka på foten och att hela biten med hälsa och träning bara känns pretentiöst och irriterande typ ”give me a break jag orkar inte DET MED”!

Men hur gör man då? Att få till när på dygnet du ska lägga tid på dig är olika. En del går upp tidigare, varvar morgnar med sin partner om vem som tar hand om barnen. En del varvar kvällar istället, använder lunch-timmen, tränar hemma framför TVn eller när barnen lagt sig. Finns otaliga tips på ämnet om du googlar. Det är en utmaning att vänja in sig vid nya rutiner, men när du bestämmer dig för att det är viktigt, att DU är viktig. Då har du skillnaden som gör skillnaden.

De flesta vet att man får mer energi och bättre sömn av att vara fysiskt aktiv och träna regelbundet. Men inte bara det, träning stärker även frontalloben (Fredrik Grythberg, medicine magister i folkhälsa på Karolinska institutet). Hjärnans mest avancerade del där koncentration, beslutsfattande och impulshämning finns. Wow! En bra fungerande frontallob (som alltså påverkas positivt av träning) reagerar mer avslappnat på intryck och gör att vi blir mer resistenta mot stress. Chefen hälsar kort och snäsigt på dig på morgonen. Istället för att du tänker ”Å nej, vad har jag gjort för fel, chefen gillar mig inte” kanske det blir ”Chefen var lite kort, Har säkert sovit dåligt. Har inget med mig att göra”.


Och kom ihåg att alla små pauser och möjlighet till rörelse är bättre än inget. Börja med det du kan och utöka vartefter om det känns för stort. Hitta det som du gillar och som passar dig.

Vill du läsa mer om hälsa o kost? Hur löpträning kan förlänga livet och probiotika - så jobbar de för dig.





  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post25

Oroar du dig över din ekonomi? Kartlägg - planera & action!

Entreprenörs vardagPosted by Kia Tue, October 31, 2017 13:26:50

Igår diskuterade jag privatekonomi, med en fantastisk kvinna 80+ och för mig viktig förebild. I den här videon berättar jag om hennes avgörande insikter i 60 års åldern som lett till den ekonomiska frihet hon kan njuta av idag.


Men jag vet inte var jag ska börja, hur tänker man?! Här är några steg som kan ta dig vidare:

# 1 - Kartlägg nuläge. Hur ser din ekonomi ut idag? Trygghet startar med att vara ärlig inför sig själv. Har du eller du och din sambo/man faktiskt kartlagt tillsammans era totala inkomster och utgifter? Har ni balans eller är utgifterna för stora? I många hushåll är det endast en av parterna som har koll, betalar räkningar osv. För att ta dig vidare måste du veta hur förutsättningarna ser ut, på riktigt.

# 2 – Hur vill du att din framtid ska se ut? De flesta planerar sommarsemestern varje år men endast 3% planerar för en horisont längre fram. Var en av dem. Hur vill du kunna leva om 5 år, om 10 år? När vill du gå i pension och hur tror du att du vill leva då?

# 3 – Vad kan du göra idag för att komma ett steg närmare den ekonomi du vill ha? Har du den kunskap du behöver eller kan du gå någon kurs, läsa en bok? Har du någon i din närhet som är duktig på privatekonomi som du kan lära dig av? Kan du boka ett möte med banken för att se över lån, ordna med auto-spar, aktie spar el liknande?

# 4 – Använder du dina styrkor? Som att jag alltid velat driva eget företag och hittade en bransch där du kan lära dig att bli duktig steg för steg och bygga successivt. Jag tror många går runt med kapacitet och styrkor som kan förbättra situationen de lever i om de bara används. Tro på dig själv. Lyft din kapacitet, finns det färdigheter och sidor du kan använda bättre?

Jag tror att fler kvinnor borde ta makten över sin ekonomi och inte förlita sig på sin partner eller tänka ”det löser sig”. Vi vet redan att pengar i sig kommer inte att göra dig lycklig och man kan känna sig rik på väldigt många andra sätt såsom kärlek.. hälsa.. hobbys..vänner.. familj.. gemenskap.. frihet.. osv.

Men FRIHETEN att kunna ge till sina nära om man vill och leva det liv man vill. Det kommer inte av sig själv men det finns oändligt med möjligheter. Ge inte upp eller tänk att det är för krångligt. Min mentor tyckte jag hade mycket tid framför mig. Som 45 kändes det skönt då man ibland rusar på och har panik vissa dagar =D. Ta det steg för steg och gör det du kan nu. Vi behöver bli fler exempel som kan visa nästa generation en ljusare framtid, att ödet ligger i våra egna händer. Så.. kartlägg - planera & ta action!

















  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post24

”Om du bara lär dig en sak – kan det här vara den viktigaste”

MindsetPosted by Kia Sun, September 03, 2017 20:22:07



”Om du bara lär dig en sak – kan det här vara den viktigaste”

Så skriver Dale Carnegie i ”How To win Friends and Influence People”. En lite små-jobbig bok att ta sig igenom, trots att jag ändå är van att läsa engelska. Men värt, fullspäckad med visdom och livserfarenhet. Väldigt många tips och exempel på kommunikation som når fram, skapar vänner och ger resultat. Med stor respekt och genuint intresse för andra, utan att förta din kraft eller för den skull förminska dig själv.


Och det viktigaste..?

Att på riktigt förstå din medmänniskas behov och tankar. När du förhandlar, leder andra, ska sälja något, ska influera eller inspirera, få respekt, eller gillande handlar det inte om dig. Det handlar om att se saker ur den andres perspektiv. SÅ bra. Och ibland så svårt.

Du som är säljchef tex eller säljare. Har en budget, mål och metod att rätta dig efter som ska leda till det önskade resultatet. När du ringer samtal, som jag gjorde i två år för att sälja enligt ett tufft mål, då kan det vara väldigt svårt att tänka bort ”min agenda”. Det kan lätt bli att du låter som en krokodil som gapar efter mycket och mister hela stycket =). Och just genom telefonen är det otroligt viktigt att vinna förtroende snabbt. Det tar bara några sekunder innan personen på tråden tar ett beslut att lyssna eller inte.

Egentligen är det sunt bondförnuft. När du vill nå ut, hitta rätt personer för din produkt/tjänst.

- Visa respekt och förståelse för din marknad.
- Tänk igenom: Varför ska de lyssna på dig?
- På vilket sätt kan du bidra, hjälpa och förbättra något för din motpart?

Jag ser att fler företag förstår vikten av det här med ödmjukhet inför kundens behov likväl som kvalitet av leverans. En utveckling jag varmt hejar på!









  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post23

Mångfald, kreativitet och en kaviartub

Entreprenörs vardagPosted by Kia Thu, June 29, 2017 08:51:45


Tufft att sticka ut

För det mesta har mina barn det bra i skolan, men de där dagarna jag märker en tyngd över dem och man tar det där snacket (oftast kommer orden fram vid läggning) märker jag en röd tråd. Ibland kan det ju handla om lättare bråk mellan kompisar, men ofta handlar det om att helt enkelt känna sig annorlunda. Det kan i förälderns öron kanske vara banala saker som att inte vilja leka den där Starwars leken som ”alla andra” killar i gruppen. Men det bottnar i en viktig känsla. Att vara accepterad för den man är. Att ibland få vara den som styr leken och inte bara den som blir styrd beroende på vad de andra vill göra.


Gränslös kreativitet

Älskar de där stunderna när barnen kommer till ro i sin egen lek. När kreativiteten får flöda och en soffgrupp i hemmet förvandlas till en skolsal där de turas om att vara lärare/elev. Eller som när kaviartubens kork försvann häromdagen för att grabben skulle göra en egen fidget spinner och behövde ett nav till den. Hur otippat var inte det?!

Kreativiteten behöver fritt spelrum. Ett tänkande fritt från gränser där alla vägar är tillåtna. Att tänka utanför boxen och hitta egna lösningar. Att vilja testa okända vägar, måla med nya färger eller hitta nya sätt för kommunikation. Tänk vad många uppfinningar som aldrig blivit gjorda om inte kreativitet fått flöda! Men att gå utanför gruppen och testa nya vägar kan vara ensamt ibland. När man inte gör som alla andra kan man bli ifrågasatt. Ändå är det precis det som naturen eftersträvar, en färggrann mångfald av olika arter som gör olika men ändå har sin givna plats i det stora ekosystemet.


Mod och självkänsla för entreprenörskap

Entreprenörskap handlar ofta om kreativitet. Att hitta nya lösningar, att testa det okända. Att kunna vara flexibel nog att ändra förutsättningar som passar marknadens behov men samtidigt ha fokus och uthållighet nog att se idén formas till en slutprodukt. Då gäller det att ha ett mod. Särskilt de där dagarna då det känns motigt och man undrar om man är på rätt väg. Där hamnar nämligen alla som tar nya vägar förr eller senare, och då är det alldeles särskilt bra att ha en god självkänsla och tillförsikt över att vägen framåt ibland har dessa snåriga vägar och utmaningar.


Kaviartuben

Under de där samtalen i småtimmarna med barnen, är det just det jag fokuserar på. Att jag alltid älskar dem för den de ÄR. Att deras unika drag och viljor är fantastiska. Skolan är bra på många sätt men inte alltid i att fostra ett entreprenörskap och fri kreativitet. Att våga gå egna vägar. Skapa nya kontakter, kreativa diskussioner som leder till nya idéer och lösningar. Det är väldigt spännande att följa deras unika drag och påhittiga idéer framåt. Kaviartuben fick ett nytt provisoriskt lock av aluminiumfolie, så där fick mamman också bli påhittig =).




  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post22

Löpträning kan förlänga livet med tre år

HälsaPosted by Kia Tue, June 20, 2017 11:31:50

Tycker du om att springa? Härligt! En studie som gjorts vid Iowa State University har visat att en person som springer regelbundet faktiskt lever längre än de som inte gör det enligt New York Times.


Men promenad är väl lika bra som löpning?

Om man ser till den goda effekten av att du minskar risken för högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar så räcker det med en lugn promenad. Men vill du gå ner i vikt och få bättre flås är jogga bättre.


Vid viktminskning är det bättre att springa

När du löptränar regelbundet lär du kroppen att öka förbränningen. Du förbränner som mest under själva träningen, men forskning visar att efterförbränningen kan hålla i sig upp till 48 timmar! Det är för att kroppen efter träningspasset behöver extra energi för att återställa kroppen och bygga muskler.


Kortare pass ofta bättre än få långa

Och du behöver inte ut och pina dig tex 50 min för att ha effekt. I en undersökning jämförde man motionärer som sprang två 25-minuterspass med motionärer som sprang 50 minuter i ett sträck. Den ökade förbränningen efter de två kortare passen blev totalt dubbelt så stor som efter ett enda långt pass.


Hjälp.. jag kommer aldrig till skott!

Har du svårt att komma igång med träningen?
Många har fått hjälp genom FIT konceptet. Det är ingen quick fix att komma i form, men med rätt hjälp blir träningen en naturlig del i din vardag som du sedan inte vill vara utan. Vill du ha mer info? Klicka här!


Mina löparpass brukar vara ca 30 min (jag varvar oftast med att gå också, det får man faktiskt..!). Det är SÅ värt att komma ut, rensa hjärnan och känna att kroppen funkar! Bara gör´t!






  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post21

Måste man älska sitt jobb?

MindsetPosted by Kia Tue, May 30, 2017 20:46:42

"Endast 13% är engagerade i sina yrken"

”Se dig i spegeln och fråga dig själv om du älskar ditt jobb? Om du gör det så vill jag börja med att säga grattis. Du är unik. Du är så pass unik att vi skulle kunna säga att du vunnit på lotto. För enligt en studie genomförd av Gallup är endast 13 procent av människor i Europa engagerade i sina yrken. I Sverige är siffran 16 procent. Det innebär att hela 84% av dina kollegor inte är engagerade på jobbet.” (Gustav Molnar, diwo.se).


"Vanan att gå till en arbetsplats man inte trivs på ändå är en trygghet som väger tyngre än att ta tag i problemet"


Som Svensk medborgare har vi lyxen att ställa oss frågan vad vi vill göra. Andra basala behov som bostad och mat på bordet är för oss allra flesta här redan i ordning. Vad är det som gör då att de 84% väljer att stanna och inte göra något åt situationen? Jag tror det finns många svar på den frågan, men en stor orsak kan vara rädsla. Rädsla för förändring. För att inte veta vad man ska göra istället. Vanan att gå till en arbetsplats man inte trivs på ändå är en trygghet som väger tyngre än att ta tag i problemet. Samma omvända trygghet som finns när du stannar kvar i en relation för länge som du borde lämnat för länge sedan.



OK, men HUR ska jag veta vad jag brinner för då?


Men om man nu ska hitta drömjobbet, hur vet jag vad det är jag verkligen kommer att trivas med? Hur ska jag veta vad jag brinner för? Du kanske inte ens ställt dig den frågan förut utan mer hamnat i en bransch eller yrke mer av en slump. Då behöver du ta reda på vilka värderingar som är viktiga för dig, vad som är viktigt på riktigt, i djupet av ditt hjärta.


Fråga ”varför” i 7 nivåer

Den amerikanska framgångs-gurun och affärsmannen Dean Graziosi fick en helt annan vändning i livet när han frågade sig själv "varför" i 7 nivåer. Föreställ dig att vi frågar en blivande sjuksköterska:

1) Varför vill du arbeta inom vården?
Svar: För att jag vill hjälpa människor, få dem att må bättre.

2) Varför är det viktigt för dig att hjälpa människor och få dem att må bättre?
Svar: För att jag känner mig värdefull när jag kan hjälpa till.

3) Varför känner du dig värdefull när du kan hjälpa till? Osv..

Idén är att göra dina svar till nya frågor 7 nivåer ned. Kanske verkar banalt i början, men testa! Efter 3e, 4e frågan kommer du ner till en kärna som berör.

Här förklarar Dean hur metoden förändrade hans liv helt (ca 26 min in om du inte vill lyssna på hela).




Så vad blir svaret, MÅSTE man älska sitt jobb?


I alla fall verkar det vara en trend att älska sitt jobb. Att storgilla sitt jobb på sociala medier blir allt vanligare enligt forskaren Magdalena Petersson- McIntyre vid Göteborgs universitet. Hon intervjuade butikspersonal i modebranschen. När Magdalena pratade med dem visade det sig att många faktiskt beskrev att de stortrivdes, ja faktiskt älskade sina arbetsplatser. Trots att arbetsuppgifterna var enkla och ibland monotona.

När hon djupintervjuade visade det sig att det var kontakten med människor som var värdefull. Alltså inte lönen eller befattningen som kanske var viktiga bitar förr, utan en mjukare värdering.


"I genomsnitt arbetar vi 99117 timmar under våra liv. Att inte älska ditt jobb är lika med att kasta bort 99117 timmar av livet som du kunde ha spenderat på något stimulerande, något du brinner för."


Vi vet alla att vi tillbringar en stor del av våra dagar på våra jobb. Bara det är ett tungt skäl för mig att slåss med näbbar och klor för att göra det jag gör och ha den frihet jag har. Samtidigt kommer jag ha bättre och sämre dagar, hur mycket passion jag än känner för det jag gör. Men som Gustav Molnar skriver "I genomsnitt arbetar vi 99117 timmar under våra liv. Att inte älska ditt jobb är lika med att kasta bort 99117 timmar av livet som du kunde ha spenderat på något stimulerande, något du brinner för."

Jo, kanske inte lätt alltid. Och även om du älskar det du gör kommer du med säkerhet att ha tuffa dagar och undra om du borde ändra inriktning igen. Men enligt min erfarenhet "so far" känner jag definitivt att jag LEVER. Jag vågade bryta normen och följa mitt hjärta. Läskigt och underbart, minst 7 nivåer djupt!











  • Comments(1)//kiasblogg.kiabruks.se/#post20

Kollagen bromsar hudens åldrande

HälsaPosted by Kia Mon, May 08, 2017 11:43:18

Kollagentillskott för huden blir allt populärare – de äts i hopp om att bromsa hudens åldrande och förbättra dess utseende.
Men går det verkligen?

Kollagen är ett naturligt protein som utgör den största delen av kroppens strukturella uppbyggnad. Proteinet utgör en tredjedel av allt protein i kroppen och förekommer framför allt i stödjevävnad som hud, ben och senor. Kollagen utgör också struktur i leder, ligament, brosk, bindväv, muskelvävnad, hår och naglar. Huden är som bekant kroppens största organ och hela 70 procent av huden består av kollagen! Äter man ett kollagentillskott, tillgodoser man hela kroppen.

Vad händer när huden åldras?
Föreställ dig din hud som ett saftigt plommon – återfuktad, fast och slät. När vi åldras förlorar vår hud fukt snabbare. Luftföroreningar och solen gör också att vår hud förlorar elasticitet, spänst och lyster. Torr åldrande hud är mer benägen att få rynkor och linjer, precis som ett plommon som förlorat en del av sin fukt.

Även om vi inte kan vrida tillbaka tiden, så kan vi faktiskt återställa hudens fuktbalans. Det är aldrig för sent att vårda huden och minska upplevelsen av fina linjer och rynkor- få huden att verka mer som ett nyplockat plommon.

Få fastare hud med kollagen
Modern och exklusiv hudvård idag använder peptider och kollagen. Kollagen är ett av proteinerna som bygger upp vår hud. Kollagenproduktionen minskar ju äldre vi blir vilket gör att huden åldras. Det här börjar vid 25 års ålder och mängden kollagen minskar därefter med cirka en procent varje år.

Hydroliserat marint kollagen (uppdelat i finare delar så att kroppen lättare tar upp) är den främsta ingrediensen i collagen complex i nya Infinite serien (klicka på länken). För att kollagenet ska fungera bäst har tillskottet även vitamin C som bidrar till kroppens egna kollagenbildning samt biotin som bidrar till bättre hud, hår och naglar.

”Trots kollagen fortsätter huden åldras – men det går inte lika fort”
– Många tror att de produkter som finns på marknaden i dag ska stoppa åldrandet och det är fel. Man får inte glömma att trots att vi tillför huden kollagen fortsätter huden och kroppen att åldras, men det går inte lika fort, menar hudterapeuten Marie Oddsson i en artikel om varför man ska äta kollagen på kurera.se.













  • Comments(0)//kiasblogg.kiabruks.se/#post19
Next »