Kia Bruks Thyrén

Kia Bruks Thyrén

Löpträning kan förlänga livet med tre år

HälsaPosted by Kia Tue, June 20, 2017 11:31:50

Tycker du om att springa? Härligt! En studie som gjorts vid Iowa State University har visat att en person som springer regelbundet faktiskt lever längre än de som inte gör det enligt New York Times.


Men promenad är väl lika bra som löpning?

Om man ser till den goda effekten av att du minskar risken för högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar så räcker det med en lugn promenad. Men vill du gå ner i vikt och få bättre flås är jogga bättre.


Vid viktminskning är det bättre att springa

När du löptränar regelbundet lär du kroppen att öka förbränningen. Du förbränner som mest under själva träningen, men forskning visar att efterförbränningen kan hålla i sig upp till 48 timmar! Det är för att kroppen efter träningspasset behöver extra energi för att återställa kroppen och bygga muskler.


Kortare pass ofta bättre än få långa

Och du behöver inte ut och pina dig tex 50 min för att ha effekt. I en undersökning jämförde man motionärer som sprang två 25-minuterspass med motionärer som sprang 50 minuter i ett sträck. Den ökade förbränningen efter de två kortare passen blev totalt dubbelt så stor som efter ett enda långt pass.


Hjälp.. jag kommer aldrig till skott!

Har du svårt att komma igång med träningen?
Många har fått hjälp genom FIT konceptet. Det är ingen quick fix att komma i form, men med rätt hjälp blir träningen en naturlig del i din vardag som du sedan inte vill vara utan. Vill du ha mer info? Klicka här!


Mina löparpass brukar vara ca 30 min (jag varvar oftast med att gå också, det får man faktiskt..!). Det är SÅ värt att komma ut, rensa hjärnan och känna att kroppen funkar! Bara gör´t!






  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.